Odchudzanie – jakich błędów nie należy popełniać?

Autor: | Opublikowane w Uroda info Brak komentarzy

Zrzucanie zbędnych kilogramów to sytuacja, w której postawiła się niemal każda osoba przynajmniej raz w swoim życiu. Błędem jest jednak stawianie na ekstremalne diety, które działają w bardzo szybkim tempie.

Błędy w odchudzaniu

Aby pozbycie się tkanki tłuszczowej było naprawdę skuteczne, należy wiedzieć czego nie robić i co może zaszkodzić naszemu organizmowi. Eliminacja podstawowych błędów może przynieść długofalowe i pozytywne skutki. Po pierwsze, nie można być na diecie, która będzie tylko czasowa. Chwilowa zmiana sposobu jedzenia, zrzucenie kilku kilogramów, a następnie powrót do „normalnego” odżywiania poskutkuje jedynie efektem jo-jo i rozczarowaniem. W takim przypadku odchudzanie, czyli „zgubione” kilogramy będą najpewniej wodą, albo jeszcze gorzej – mięśniami,. Do tego, krótkoterminowa dieta może rozregulować metabolizm. Rozwiązaniem jest stała zmiana nawyków żywieniowych. Trzeba ustalić taki jadłospis, którego będzie się w stanie przestrzegać, bo nie będzie nierealny. Z tym właśnie łączy się drugi, najczęściej popełniany błąd. Niektóre diety zakładają wykluczenie jakiejś grupy składników (tłuszczów, czy węglowodanów). Nie tak powinno to wyglądać. Zdrowemu organizmowi potrzebne są wszystkie składniki. Trzeba je po prostu odpowiednio zbilansować i starać się zmniejszać kaloryczność niektórych posiłków. Lepiej jeść np. białe pieczywo w małych ilościach, ale stale, niż wykluczyć je na kilka tygodni, a potem powrócić do niego, co będzie stanowiło dla organizmu znak na ponowne odkładanie tkanki tłuszczowej.

Co mówi nam nasz organizm?

Kiedy zmiana nawyków żywieniowych i aktywność ruchowa nie przynoszą żadnych efektów, należy zastanowić się czym jest to spowodowane. W wielu przypadkach winne są hormony, to znaczy brak ich równowagi w organizmie. Warto wtedy wybrać się do endokrynologa, który zbada funkcjonowanie tarczycy. To właśnie ona jest odpowiedzialna za gospodarowanie tłuszczami (i przybieranie na wadze). Problemy hormonalne mogą być wywołane także niewłaściwe dobraną antykoncepcją. Nie wszyscy wiedzą o tym, że równowagę hormonalną zaburza także stres, a przede wszystkim brak snu. Dłuższy sen zmniejsza poziom kortyzolu (hormonu stresu), który ma bezpośredni związek z tempem przybierania na wadze.